Vloženo: 6.11.2014 09:19 | Film: Pohádkář (Pohádkář)
Do kin dorazil nový český film. Posledních pár let věta, která příliš velká očekávání a nadšené reakce nevzbuzuje a návštěva kina pak počáteční skepsi spíše potvrzuje, než vyvrací. Dokázal jeden z našich nejlepších současných režisérů Vladimír Michálek nabourat se svým novým filmem Pohádkář tuto skepsi? Vždyť komu jinému, když ne režisérovi takových skvostů samostatné české kinematografie jako jsou snímky Zapomenuté světlo, Je třeba zabít Sekala nebo Babí léto by se to mělo povést. Jenže to už je pěkných pár let, kdy tyto filmy vznikly a já po zhlédnutí Pohádkáře musím smutně konstatovat, že i na pana Michálka asi dolehla bída české kinematografie posledních let, protože jeho nový film je všechno možné, jen ne povedený.
Pohádkář je teoreticky romantické drama s vedlejší kriminální zápletkou, která vstupuje neustále do děje. Děj začíná tím, že je v řece nalezeno tělo muže. Vyšetřování se ujímá kriminalista Roth v podání Matěje Hádka a postupně se při něm dostává do zápletky, ve které figurují v hlavních rolích jeden muž – dvěma identitami žijící a životem se protloukající podvodník Mára/Kamil (který by mohl být oním utopencem) v podání Jiřího Macháčka a jeho dvě osudové ženy, které hrají Aňa Geislerová a (spíše se snaží hrát) Eva Herzigová.
Popsat děj je v tomto případě celkem složité, je ho zde naprosté minimum, povětšinou se v podstatě nikam neposouvá, nebo plyne opravdu pomalu. Macháček pendluje od Herzigové ke Geislerové a zase zpátky, aniž by bylo pochopitelné, co vede dvě dobře zajištěné třicátnice k tomu, aby takovému ztroskotanci stále odpouštěly, neustále ho živily a vyrovnávaly za něj dluhy. Jestli tohle má být ona „moderní lovestory“, jak zní sebevědomý podtitul na propagačních materiálech, tak asi žiju v nějaké jiné historické dimenzi. Nezdálo se mi, že by byl Mára/Kamil něčím zajímavý nebo v něčem vynikal, aby byl pro ženy tak neodolatelný. Možná, že to měl být sex, ale z těch několika docela sterilních milostných scén bych to opravdu nevyvozoval. Ono obecně se zde příliš nevysvětluje a tvůrci spoléhají často na divákovu fantazii. Jenže ono není příliš kde onu potřebnou inspiraci brát.
Během toho všeho sledujeme i jednu ze dvou celkem sympatických postav ve filmu (tou druhou je Márova dcera v podání Anny Linhartové) – policistu Rotha. Ten zpovídá obě Márovy osudové ženy a ony mu vyprávějí svůj příběh, který je ve filmu podán pomocí flashbacků. Ty mi přišly povedené a funkční a jsou jednou z mála věcí, které se mi na filmu líbily. Rothův příběh pomalu splývá s tím, co se děje (respektive dělo) Márovi, až to skoro vypadá, jestli to není nějaké jeho alter-ego. Přiznám se, že jsem nepochopil, proč to tak bylo podáno a co tím scénárista zamýšlel, každopádně tím byla uzemněna jediná jakás takás dějová linka, která tedy vyzněla do ztracena.
Téměř nulový děj bohužel nevynahradí ani nějaké inteligentní dialogy. Povětšinou je to jen vata, kdy např. Mára pronáší jednu ze svých rádoby poetických replik, často sklouzávající do trapnosti až nechutnosti. Ne, opravdu nechci ve filmu poslouchat, jak se žena díky syrovému vajíčku naučí polykat, nebo jak si Mára zamlada pořád „leštil bambus“.
Co pro mě osobně neuvěřitelným způsobem sráží film dolů, je naprosto nechutně explicitní product placement, a to zejména v případě společnosti Mastercard. Dokážu částečně pochopit, když záběrem projede auto nebo na stole v záběru telefon určité značky. Ale aby ve filmu bylo několik střihů a detailních záběrů na platbu kartou či telefonem na platebním terminálu, tak to ať se na mě tvůrci a sponzoři nezlobí, ale to je opravdu prvotřídní hnus. To patří jedině do reklam a ne do filmu.
Tak abych to vše shrnul, pozitiv je na Pohádkáři opravdu málo, kromě hereckých výkonů Geislerové a Linhartové to je docela slušná režie, zejména celkem podařené flashbacky, ve kterých se pozorný divák neztrácí. Ale jak vyplývá z výše napsaného, negativa bohužel výrazně převažují.
Scénář je opravdu prachbídný, film nemá žádné logické ani nelogické vyústění, je v podstatě nepochopitelný v tom špatném slova smyslu. Eva Herzigová sice dobře vypadá, ale herecky to už zdaleka tak slavné není. Zejména ve scéně, kdy se rozčílí, jsou jasně vidět její limity. No a ten product placement, to je prostě mor…
Nechci úplně odrazovat diváky od zhlédnutí, je možné, že je moje chyba, že jsem nepochopil příběh, pointu, případně nějaké poselství (i když si to nemyslím). Ale za sebe říkám, že se jedná o další naprosto zbytečný český film úplně o ničem, který se tváří chytře a důležitě, ale přitom je neuvěřitelně prázdný.
3/10
Autor: Ondřej „Sdoom“ Štefan
Článek
Jirku Macháčka celkem můžu, takže uvidím, zda se nějakým zázrakem do kina dostanu :-)
Článek
recnze ok,ale souhlasím s tím,že české filmy v posledních letech nepřináší zrovna moc radosti...občas se najdou čestné vyjímky typu Hořícího keře,nebo Ve stíínu,ale většinou se jedná o průměrná,nebo dokonce podprůměrná dílka...co mě osobně mrzí nejvíc,je fakt,že se u nás úplně zapomněly točit komedie.V zemi,která má na kontě klasiky typu Jáchyma,Kulového blesku,Na samotě u lesa a dalších je smutné,když je vrcholem komediální tvorby sračka typu Babovřesk,po jejímž shlédnut sem měl nutkavou představu si vypláchnout oči savem...
Článek
Myslím, že problém je ten, že na kvalitní humor musíš myslet hlavou, což dneska né každý umí. Všechny tebou vyjmenované filmy scénáristicky vymýšlel Smoljak, Svěrák. To byla dvojka, která měla humor nadmíru inteligentní, takový, který opravdu stál za zkulturnění. Bohužel z nových tvůrců snad nikdo takový není a proto to vypadá tak jak to je :(
Článek
to máš svatou pravdu...ono se to koneckonců odráží a na takových cimrmanech,kteří už nikdy nebudou takový jako dřív...dneska na to má potenciál snad jen Petr Kolečko,ale ten vedle perel jako Okresní přebor,nebo Čtvrtá hvězda dokázal stvořit i shitku jako Marta a Věra,tak je to takový pochybný...
Článek
České filmy mám rád, ikdyž poslední dobou přiznávám, že nééé každý mi zavoní ač kritika u mě nebývá tak drtivě apokalyptická. Rozhodně product placement je mi ryze odporný a jeho vkládání do filmu mi vadí ba přímo slušně řečeno sere, takže chápu rozčarování. Využívání neherců či modelek mi též není vždy úplně blízké, například pan režisér Troška tím vyniká a jeho filmy díky tomu získávají i na úkor brilantního do morku kosti vyšperkovaného scénáře velkou "popularitu" a primitivní "kvalitu", kterou nedávám až na pár vyjímek přežívám. Formanovo neherecké Hoří má panenko je dle mě vyjímečně atmosféricky geniální. Shrnu to a díky Michálkově oblibě zkouknu a snad tak plakat moc nebudu ;)
Partner: 3D filmy | Blu-ray filmy | DVD
V databázi je celkem 1.871 filmů a 2.267 Blu-ray edic. | Copyright © 2014 film-arena.cz | Vytvořil: tvorba webových stránek |
Pro tuto akci je nutné se nejprve přihlásit ke svému účtu.
Jestliže nemáte účet, můžete se zaregistrovat.
Máte-li účet, přihlaste se.
Q.U.E.E.N (2324) |reagovat
Článek
Je to opravdu smutné, když člověk čte jen a jen negativní recenze na filmy, které byly natočeny u nás. Asi nemá cenu tu nic více rozebírat, protože bych se jenom opakoval.