Vloženo: 18.8.2013 18:32 | Film: Nevědomí (Oblivion)
Má za sebou padesátku a přesto je z něj stále prvotřídní akční hrdina. Nebudu vás trápit drby o tom, že za úspěšným bojem se stářím může pojídání placent a šamanská kouzla zatvrzelých scientologů. Faktem zůstává, že Tom Cruise i po třech dekádách v první hollywoodské lize táhne každý blockbuster, do kterého naleze.
Platí to i pro Nevědomí. Nový projekt Josepha Kosinskiho, který před třemi lety rozsekl publikum na dva nesmiřitelné tábory se sci-fi pokračováním Tron: Legacy. Zatímco první tábor se nechal unášet na vlně dokonale sladěného audiovizuálu, druhý vystudovanému architektovi spílal za klišovitý scénář, strojový přístup k vyprávění a příliš velkou fascinaci technickou stránkou filmu na úkor jeho obsahu. U Nevědomí se situace opakuje, jen ten Cruise je výrazně charismatičtější než tronovský Garrett Hedlund.
Pro diváka je to ale přece jen výhra, poněvadž Cruiseovy léty prověřené grimasy pořád dovedou přikovat a v úvodních 20 minutách navíc Kosinski vytváří dojem, že bude o co hrát. A ačkoli se tento dojem brzy vytrácí a film začne podobně jako Tron upadat do designového stereotypu, Cruise si drží fazónu a jak v romantické, tak akční poloze odvádí svůj velkorozpočtový standard.
Jen kdyby mu Kosinski napsal i pár zapamatovatelných hlášek a nenechal jeho Jacka Harpera bloumat v příběhu, jenž se kolem poloviny začne tříštit, aby v závěru nedávalo smysl v podstatě nic od jednání postav a vyspělých umělých inteligencí až po fungování vystavěného světa. Což je paradoxní vezmeme-li v potaz, že si Kosinski námět na film schovával v šuplíku od poloviny minulé desetiletky, a tak měl dost času na to, aby scénář vypiloval a nemusel se opírat pouze o propracovaný vizuál, souznění hudby a střihu, a Cruise, bez něhož by po tomto vývaru ze zaprášených sci-fi 70. let a Kubrickovy Vesmírné Odysey neštěkl ani ten nejhladovější studiový pes.
Velmi bych se tudíž divil, kdyby se postupem času opět nevytvořily dva tábory, kdy jedni budou tvrdit, že jde o opulentní „sájenc-fikčn“, nad níž je zbytečné přehnaně přemýšlet a hnidopišsky hledat kazy. A druzí zase, že nejde o nic jiného než o mechanickou a triviální splácaninu mnohokrát viděného, jejíž hrdina a technická zdatnost jsou hodní uznání, ale rozhodně neospravedlňují dvě hodiny divákem zabitého času. Kam se kdo přiřadí, je jeho volba. Za sebe přiznávám, že si raději pustím libovolný díl kratší a rafinovanější Twilight Zone.
Balení
Co se balení týče, měl by být spokojen úplně každý. Pohledný matný steelbook s Cruisem kráčejícím po apokalypsou zdevastovaném mostě si za sympatický peníz okolo pětistovky pořídí ti, jimž plechové krabičky umožňují machrovat na kamarády. Do obyčejného amaraye (Bontonfilm má pochvalu za vnitřní artwork) pak ti, jimž na přidané sběratelské hodnotě zase tolik nezáleží. Pokud si však vyberete klasický plasťák a stále ještě posloucháte CD, možná stojí za přemýšlení verze se soundtrackem. Jen mějte na paměti, že se jedná pouze o demo a nikoliv kompletní album. Je tedy na zvážení, jestli se vám nevyplatí ušetřit, přihodit pár chechtáků a soundtrack si koupit samostatně.
Video
Cenu pro další referenční disk letošního roku získává… Hádáte správně! Jestli Kosinskiho vizuální fetiš něčemu prospívá, je to prezentace na Blu-ray, která uhrane od prvních vteřin a předvádí film v podobě, kterou měli tvůrci od začátku v plánu.
Barvy jsou přirozené a syté (Cruise v odpočinkové chatě), ostrost vynikající, a ačkoli má obraz celou řadu jemnějších záběrů (večeře s Olgou Kurylenko), prokazatelně se jedná o umělecký záměr a nikoli o chybu disku, který předvádí podívanou, z níž byste si mohli většinu záběrů okamžitě hodit na stěnu.
Kosinski hodně těží z prosvětlených exteriérů, jež vykazují nádhernou kresbu (letecké záběry). Disk ovšem nezaváhá ani při hře se stíny (večery v základně, první střetnutí s vetřelci), kdy vykazuje inkoustově sytou černou a nádherné vykreslování různých stupňů stínů.
Audio
Tři písmena: 8M3. Další Kosinskiho úlovek (po „tronovském“ duu Daft Punk) je alfou a omegou Nevědomí nejen co se týče filmu, ale i hutnosti audio-prezentace disku. Právě francouzská kapela dává filmu většinu atmosféry a rovněž žene Harperův hon za objasněním záhady dopředu vitalitou, která nedá v maximálně vydařené DTS-HD MA 7.1 anglické stopě vaší sestavě vydechnout.
Kosinski nechá subwoofer spokojeně zavrnět hned v prvních minutách, okamžitě přihodí do pléna i prostorové kanály, z centrálu se linou čisto-čisté a vyvážené dialogy a pak… pak vjede do obrazu název filmu a M83 odpálí vás i váš obývací pokoj do galaxie hudební slasti. A co je nejlepší, disk z tohoto maxima nesestoupí až do závěrečných titulků a filmem vás protáhne i v případě, že to, co vidíte před sebou, se vám po stránce děje bůhvíjak nelíbí.
Jen kdyby i český dabing dostal svou HD stopu. Šestikanálové DTSko je rozhodně příjemné, ale stále se jedná o standard, jenž by měl být po více než polovině dekády Blu-raye na trhu dávno nahrazen. V případě Nevědomí je důvod k smutku o to větší, že se dabing nadmíru povedl. I když si musíte chvíli zvykat na fakt, že Cruise nemluví Gustav Bubník, ale Pavel Vondra.
Bonusy
Design, design a ještě jednou design. Pokud vás Nevědomí fascinuje svým vizuálním vzezřením a vyžíváte se v prohlížení nejrůznějších náčrtů, concept artů a následné konstrukci filmových udělátek, budete při sledování bonusů v sedmém nebi.
O ničem jiném v podstatě nejsou. Více než padesátiminutové Making of, rozdělené na pět samostatných částí, se sice navenek tváří, že vám poví i něco víc o scénáři a natáčení. Ve skutečnosti se ale zaměřuje takřka výhradně (s pár výjimkami o kaskadérských kouscích a tricích) na filmová udělátka. Ať už se jedná o Harperův „appleovský“ letoun, minimalistický motocykl, či design vetřelců, Tetu a dalších futuristických předmětů a míst, kterých je ve filmu několik desítek. Je to působivá podívaná? Rozhodně. Dozvíte se z ní něco víc? Bohužel nikoliv.
To se snaží napravit audiokomentář Toma Cruise a Josepha Kosinskiho. Jenže ten zase není otitulkovaný, takže bez angličtiny se moc nechytáte. A upřímně, ani zde Kosinski mnoho neobjasňuje, a roli baviče přebírá Cruise, z něhož nadšení a snaha Nevědomí více rozpitvávat čiší několikanásobně víc než z odměřeného režiséra.
Co naopak doporučuji (pokud si nepořídíte vydání filmu se soundtrackem), je isolovaný soundtrack M83. Sice ho lze spustit pouze tak, že se spolu s ním pustí i film (bez rušivých dialogů). Pokud však potřebujete pracovat a rádi si k činnosti pouštíte soundtracky, elektroničtí Frantíci odvedou vynikající práci.
Přes čtyři minuty vystřižených scén jsou už jen obligátním dovětkem za diskem, jenž technicky září, v bonusech však zanechal spoustu místa pro zlepšení.
NEVĚDOMÍ vychází na našem trhu v několika edicích. Jejich kompletní přehled a obsah najdete ZDE a nezapomeňte se podívat na unboxing všech edic ZDE!
Autor článku: Petr Semecký
parádní film, dobrý příběh ale mám jenom DVD.
a tam nejsou bonusy :(
Partner: 3D filmy | Blu-ray filmy | DVD
V databázi je celkem 1.871 filmů a 2.267 Blu-ray edic. | Copyright © 2014 film-arena.cz | Vytvořil: tvorba webových stránek |
Pro tuto akci je nutné se nejprve přihlásit ke svému účtu.
Jestliže nemáte účet, můžete se zaregistrovat.
Máte-li účet, přihlaste se.
VanThomass (4724) |reagovat
Článek
Plech je perfektní, kdyby vyšla nějaká limitka, bylo by to ještě lepší :-)